Rickard och Fredrik, försäljningsavdelningen

 

Många förknippar Ljungby Energi med elnät, fjärrvärme och fiber. Men visste du att Ljungby Energi även är den enda lokala elhandlaren i Ljungby kommun?

Nedan besvarar vi på några vanliga frågor kring elhandel.

 

Vad är skillnaden mellan timpris och rörligt pris?

Det som skiljer timpris och rörligt pris är att med timpris betalar du det pris som gäller just den timmen då du förbrukar elen. Medan rörligt pris är ett genomsnittspris på månadens alla timmar. Med ett rörligt pris spelar det därmed ingen roll när på dygnet du förbrukar din el.

 

Vad passar dig bäst?

Vad som passar dig bäst beror bland annat på hur mycket du kan styra din förbrukning.

 

Kan jag få reda på elpriset för aktuell månad?

Nej, det kan du tyvärr inte eftersom alla månadens timmar måste vara prissatta och förbrukade innan vi kan summera ditt pris. Därför kan vi bara presentera priset för föregående månad. På vår hemsida kan du se hur priset har förändrats det senaste året.

 

Vad kan påverka elpriset?

Några faktorer som kan påverka elpriset är kapaciteten på elproduktion. Numera har exempelvis vind och vattentillgång väldigt stor påverkan på priset. Även när efterfrågan på el är hög så ökar priserna.

 

Bli kund idag!

Vill du bli en av våra över 4000 elhandelskunder så kontakta oss idag så hjälper vi dig! Klicka här för att teckna direkt.

 

Miljömärkt el

All el vi säljer är 100 % förnybar. Dessutom erbjuder vi ett konkurrenskraftigt pris och är mer än ofta billigare än de stora jättarna på marknaden.

Nöjdkundundersökning
Just nu utför vi en nöjdkundundersökning där våra kunder får möjlighet att uttrycka sina åsikter om oss.
Vi uppskattar alla som tar sig tid och hjälper oss i denna undersökning som inte tar många minuter.
Man kan komma att bli kontaktad via mail eller telefon.
Undersökningen genomförs av det studentdrivna bolaget HandelsConsulting i Göteborg på uppdrag av Ljungby Energi.

2024-02-14 har vi ett planerat avbrott på fibernätet på Klotvägen, Påalsvägen och Vägafors.

Berörda kunder har blivit aviserade.

Cirkatider för arbetet är 09:00-14:00.

Avbrottet beror på ett förstärkningsarbete i området.

I år har vi varit elhandlare i 5 år.
Vi har över 4000 elhandelskunder vilket vi är otroligt stolta över. Men det är inte första gången vi säljer el.
För en tid sedan var vi en del av Kraftaktörerna. Kraftaktörerna såldes därefter till Bixia, som vi sedan hade kundservice åt fram till 2014. Därför är det många som tror att vi fortfarande är Bixia – vilket vi inte är!

Mycket har hänt sedan dess
September 2020 flyttade vi bland annat vår kontorsverksamhet från elverket på Vislandavägen till fjärrvärmeverket på Märta Ljungbergsvägen. Nya fräscha lokaler som kunder alltid är välkomna till.
Det är en av våra stora fördelar – vi finns och verkar lokalt!

Ljungby Energi är det enda lokala energibolaget
Fördelarna med att välja Ljungby Energi är självklart många, så varför ska man inte välja att köpa sin el av oss? Kan man handla lokalt – så ska man!
Ljungby Energi är det enda lokala elhandelsbolaget i kommunen och man är jättevälkommen att besöka vår kundservice med sina frågor.
Vi är ett kommunägt bolag vilket innebär att pengarna stannar i kommunen.
All el vi säljer är 100% förnybar. Dessutom erbjuder vi ett konkurrenskraftigt pris och är mer än ofta billigare än de stora jättarna på marknaden.

Bli kund idag
Vill du bli en av våra över 4000 kunder som köper el av oss, kontakta oss idag så hjälper vi dig!

Vad används elnätsavgiften till?
En viktig del är investeringar för att säkra dagens elnät, men också för att bygga framtiden.

Investeringar i elnätet
Staden växer och företag expanderar och elnätet behöver anpassas för framtida behov. Pengarna går bland annat till att uppgradera gammal teknik, skapa nya tekniska lösningar samt bygga nytt elnät där nya områden växer fram.

Beredskap, underhåll och drift
Ljungby Energinät har beredskap dygnet runt- året runt.
Om det mot förmodan skulle bli strömavbrott, finns vi här för att snabbt lösa problemen. Om utrustning måste bytas ut så fixar vi det. Det handlar till exempel om nya kablar i marken, nya nät och fördelningsstationer.

Överföring av el
Som nätägare ansvarar vi för att distribuera elen genom elnätet. Din elnätsavgift täcker kostnader för att transportera el från kraftverken till dig och ditt hem.

Mätning och anslutning
I ditt hem finns en elmätare som registrerar hur mycket el som används och som vi läser av automatiskt. Vi hjälper även dig när du ansluter dig eller säger upp ditt elavtal.

Nätförluster
Överföringsavgiften ska också täcka de kostnader som skapas av nätförluster – allt från nationellt, till regionalt och lokalt nät.

Framtidens elnät
Framtidens elnät ska klara av att ansluta fler, vara mer flexibelt och samtidigt ha högsta leveranssäkerhet. Vi ska skapa förutsättningar för mer förnybar elproduktion från exempelvis solceller. Flera av våra kunder investerar i egen elproduktion och blir därmed en del av det stora elsystemet och matar in el på nätet.

”Vårt elnät är idag 586km långt och vi har just nu 985st kabelskåp. Nästan hela vårt elnät ligger nergrävt i marken och vi är mycket stolta över vår höga leveranssäkerhet på 99,99%”

 

Fjärrvärmemätaren ska bytas med ett 10-års intervall och nu kommer vi till området kring Astrad och Replösa.

Tekniker kommer att ringa på i samband med att de är i området alternativt kommer du bli kontaktad i förväg.

Arbetet utförs av personal från Ljungby Energi eller Ohlssons rör och är kostnadsfritt för dig som kund.